Krantenwijk.Blogspot.nl

donderdag 10 november 2011

Kranten en folderbezorger meest genoemde fooienontvangers

Krantenbezorgers en folderbezorgers scoren goed in de top 10 van meest genoemde fooienontvangers in Nederland. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond.  90% van de ruim 1250 leden van het consumentenbondpanel die de fooienenquête invulden, geeft in Nederland weleens fooi.  Mannen en vrouwen hebben verschillende voorkeuren bij het geven van fooi. Vrouwen geven eerder een fooi aan de folder en krantenbezorger.
 
Top 10 Meest genoemde fooienontvangers

1.    Serverend personeel in horecagelegenheden
2.    Kranten- en/of folderbezorger 
3.    Bezorger van
bijvoorbeeld eten aan huis
4.    Taxichauffeur
5.    Gids die een rondleiding verzorgt
6.    Kapper
7.    Kamermeisje/jongen in een hotel
8.    Toiletdame/heer
9.    Portier van een café of discotheek
10.  Garderobepersoneel

Top 10 Meest genoemde reden om een fooi te geven

1.    Als ik tevreden ben over de service en/of wat ik kreeg 87%
2.    Als ik de persoon die de service verleent aardig vind 36%
3.    Ik vind dat het zo hoort 28%
4.    Ik ben gewend om een fooi te geven 22%
5.    Als ik in een goede stemming ben 18%
6.    Ik gun de fooienontvanger een hoger loon 15%
7.    Ik hoop zo de volgende keer ook een goede service te krijgen 13%
8.    Ik vind de baan van de fooienontvanger slecht betaald 12%
9.    Het geeft me een goed gevoel 8%
10.    Als de mensen in mijn gezelschap ook fooi geven 8%

Tevreden

Veruit de meeste geënquêteerden laten een met een fooi blijken dat ze tevreden zijn over de service die ze hebben gekregen en/of over het product. Evengoed geeft ruim een kwart van de geënquêteerden simpelweg een fooi omdat ze vinden dat het zo hoort. Maar er zijn ook andere redenen. Zie het overzicht hiernaast. Sommige geënquêteerden geven toe dat ze weleens een fooi geven om niet gierig te lijken, of omdat ze bang zijn dat ze anders slechte service krijgen.

Ook bij de redenen om een fooi te geven zijn er verschillen per geslacht en leeftijd. Zo geven mannen vaker dan vrouwen een fooi omdat ze in een goede bui zijn, en ook jongeren laten zich makkelijker door hun stemming beïnvloeden dan ouderen. Vrouwen geven vaker een fooi uit gewoonte, terwijl mannen vaker vinden dat er iets extra’s gedaan moet worden voor een fooi.

Ruim 80% laat de hoogte van de fooi afhangen van de tevredenheid over de geboden service. Ook laten velen de hoeveelheid fooi afhangen van het feit of het bedrag makkelijk is af te ronden. ‘Ik geef een vette fooi als ik merk dat een bezorger de bezorging vlekkeloos laat verlopen.’ Merkt een geënquêteerde op. ‘Een werkgever zou zijn personeel naar prestatie moeten belonen’, schrijft iemand.

De geënquêteerden die nooit een fooi geven, doen dat meestal uit principiële redenen. Ze vinden het bijvoorbeeld onzin om meer te geven dan nodig is en vinden het belonen een zaak van de werkgevers.  Een handjevol geënquêteerden vindt dat de service vaak te slecht is voor een fooi, of geeft niets omdat ‘een bezorger er te veel op rekent dat ze een fooi krijgen’.
 
Lees ook:
Bezorger worden | werken als vakantiebezorger of vast?
Krantenwijk | Hoe lang ben je bezig met bezorgen?
Kranten en folderbezorger meest genoemde fooienontvangers
Hoe vraag je als bezorger salarisverhoging?
Krantjes bezorgen: kiezen voor ochtendkrant bezorgen of middagkrant?
Geld belangrijkste motivatie folders bezorgen

 Terug naar homepage
 krantenwijk.blogspot.com
Share/Bookmark